Spinoza’s filosofisch onderzoek naar menselijke emoties inspireerde Jeonghyun Choi tijdens het maken van zijn composities. Hij probeerde de inzichten van Spinoza te vertalen naar geluid. Elk stuk reflecteert op een (persoonlijke) emotie en zoekt naar de essentie ervan via de vrijheid van jazz. Het kwartet bestaat uit: Jeonghyun Choi, piano, Seyeon Lee, contrabas, Pablo Cruz Placer, tenorsaxofoon en Dāvids Eglitis, drums.
Interview met Jeonghyun Choi
- Wat voor soort band is het Jeonghyun Choi Quartet?
Het Jeonghyun Choi Quartet weerspiegelt sterk mijn persoonlijke identiteit, aangezien het mijn eigen naam draagt. Onze muziek vertaalt de filosofie van Spinoza, een filosoof die ik zeer bewonder, naar geluid, terwijl het ook mijn persoonlijke groei weergeeft. De leden van deze band hebben deel uitgemaakt van die reis en hebben mij zonder vooroordelen gesteund, zelfs wanneer ik experimenteerde met ongebruikelijke ideeën. Voor mij zijn ze echt kostbaar en ik ben hen dankbaar.
- Wie zijn de bandleden en wat spelen ze?
Op drums zit Dāvids Eglītis, op bas Seyeon Lee en op tenorsaxofoon Pablo Cruz Placer. Het zijn geweldige muzikanten wier vaardigheden en expressieve kracht me elke keer dat we samen spelen inspireren. Het is voor mij een grote eer om met hen te spelen en ik hoop dat mijn muziek ook als communicatiekanaal met hen kan dienen.
- Hoe heb je de bandleden ontmoet?
Ik ontmoette drummer Dāvids Eglītis toen we allebei begonnen met onze studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Saxofonist Pablo Cruz Placer ontmoette ik ook op het conservatorium. Bassist Seyeon Lee studeert in Amsterdam. Ik was gefascineerd door zijn spel en nodigde hem uit om zich bij mij aan te sluiten, en dat was het begin van onze samenwerking.
- Waarom de naam Jeonghyun Choi Quartet?
Zoals ik al eerder zei, is een van de belangrijkste richtingen in mijn muziek het vertalen van Spinoza’s filosofie naar jazz. Ik lees dagelijks filosofie en streef ernaar deze muzikaal te structureren en te belichamen. Vanwege dit zeer persoonlijke doel heb ik besloten mijn eigen naam in de bandnaam te verwerken.
- Hoe houd je tijdens het concert contact met het publiek?
In plaats van te veel te praten op het podium, geef ik er de voorkeur aan om in een concertfolder kort uit te leggen wat het verband is tussen filosofie en mijn muziek. Voor elk stuk geef ik ook een korte inleiding over het concept, zodat het publiek met enige context van de muziek kan genieten.
- Hoe ben je in aanraking gekomen met jazzmuziek?
Ik kwam voor het eerst in aanraking met jazz via gospelmuziek in de kerk. Gospel bevat elementen van latin, bossa nova, funk, swing, pop en meer. Dit wekte niet alleen mijn interesse voor jazz, maar ook voor de openheid en diversiteit van muziekgenres.
- Waarom heb je gekozen voor een studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag?
Ik hoorde voor het eerst over het conservatorium toen pianist Rob van Bavel Korea bezocht en een masterclass gaf. Zijn brede muzikale taal inspireerde mij, omdat ik me al aangetrokken voelde tot diverse genres. Ik realiseerde me dat ik aan het Koninklijk Conservatorium zowel hedendaagse als traditionele muziek kon studeren, wat mij motiveerde om hier niet alleen mijn bachelor, maar ook mijn master te volgen.
- Wie inspireert je?
De laatste tijd ben ik erg geïnspireerd door Wolfert Brederode. Hij breekt graag met de conventies van traditionele muziek en voor mij is hij als een filosofische dichter. Onlangs bracht hij het album Ruins and Remains uit ter herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog, honderd jaar geleden. Muziek hoeft niet altijd serieus te zijn, maar als ze betekenis heeft en die uitdrukt via prachtige klanken, kan ze culturele en zelfs humanistische waarde hebben. Dit inspireert mij om mijn eerste stappen te zetten in het vertalen van filosofie naar de taal van de jazz.
- Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Ik wil onderzoeken hoe ik de spanning tussen muzikale schoonheid en filosofische boodschap in evenwicht kan brengen. De stukken die ik tijdens het concert presenteer, klinken misschien gewoon mooi, of soms erg experimenteel, maar ik wil laten zien dat ik bezig ben met dit proces.
- Hoe past dit concert in je studie aan het Koninklijk Conservatorium?
In mijn masteronderzoek bestudeer ik Spinoza’s Ethica grondig, leer ik verschillende muzikale vaardigheden en pas ik die toe op compositie. Concerten als deze geven me de moed om deze ideeën in praktijk te brengen en verder te ontwikkelen.
