SFEERIMPRESSIE Seizoen 2021-2022
1 mei 2022 Big Band KC met Toon Roos Big Band Koninklijk Conservatorium Den Haag met zang van Sarah Raabe en Zoë de Priester. Special guest Toon Roos
Afgelopen zondag 1 mei trad de Big Band Koninklijk Conservatorium Den Haag op in het Cultureel Centrum Voorschoten bij Podium Jong Professionals Jazz. Vanaf 14:30 uur stroomde de grote zaal al vol met publiek. Hoofdsolist was de vermaarde saxofonist Toon Roos, docent aan het Conservatorium van Utrecht en Den Haag. Daarnaast traden de zangeressen Sarah Raabe en Zoë de Priester op als solist.
De Bigband opende met American Express (Bob Brookmeyer). Daarna volgde ‘Straighten Up and Fly Right’ uit 1943 (Nat King Cole en Erving Mills); met zangsoliste Sarah Raabe die op frisse en heldere manier het thema zong. Daarna volgde het stuk ‘Simone’ (arrangement Ab Schaap) met smaakvolle saxofoonsolo van Toon Roos. Daarna volgde ‘Here’s that Rainy Day’ in een bewerking van Frank Foster. De afsluiting voor de pauze was ‘Seven Steps To Heaven’ (V. Feldman/M. Davis) arrangement van Jerry van Rooyen.
Na de pauze opende de Big Band met de prachtige ballad ‘First Love Song’ (Bob Brookmeyer) met een gevoelig intro en solo van pianist Daniel Martinez-Collado. Hierna volgde ‘Misty’ (Errol Garner) zeer overtuigend gezongen door Zoë de Priester. ‘Just Like That’, in een prachtig arrangement van Peter Herbolzheimer met een spetterende solo van Toon Roos zorgde voor een massaal applaus uit de zaal. De mooie afsluiting was ‘Let’s Face The Music and Dance’ (Irving Berlin, arrangement Rob Madna) met nogmaals een prachtige solo van Toon.
Daarna kon een toegift natuurlijk niet uitblijven en speelde de Big Band nogmaals ‘Here’s That Rainy Day’ met een extra lange solo van Toon Roos. Na afloop werd de Bigband K.C. en het bestuur van PJPJ getrakteerd op een heerlijke maaltijd, gratis verzorgd door restaurant ‘Va Bene’ uit de Voorstraat.
10 april 2022 Jazzkoor Koninklijk Conservatorium Den Haag Jazzkoor Koninklijk Conservatorium Den Haag o.l.v. Anka Koziel
Sinds 2019 was er eindelijk weer een optreden van het jazzkoor Koninklijk Conservatorium bij PJPJ in het Cultureel Centrum in Voorschoten afgelopen zondagmiddag 10 april 2022. Ditmaal kwam zangdocente, arrangeur en dirigente Anka Koziël met 9 jonge zangtalenten en jazztrio uit alle windstreken; van Zuid-Korea en India tot Colombia! Eerste- en tweedejaars studenten. Het koor werd begeleid door de ervaren Julien Palluel op piano, Shashank Das op contrabas en Julian Escobar op drums. Het koor opende swingend en meerstemmig met ‘Basin’ Street Blues’ (Spencer Williams) waarna een in duet ‘Footprints’ (Wayne Shorter) volgde; spannend uitgevoerd door Annija Krivjonoka en Eva-Luna Kordas. Hierna zong Hyejung Jung solo overtuigend de compositie ‘Four’ (Miles Davis) en het hele koor ‘ I’ve got a Crush on You’ (George Gershwin). De enige Nederlandse jazzstudente zondag was Claire Schreuder en zij zong solo heel zuiver ‘No More Blues’ (A.C. Jobim). De eerste set werd mooi afgesloten door het gehele koor met ‘Take Five’ (Paul Desmond). Hoogtepunt was de opening na de pauze met de door Anka Koziël gearrangeerde a capella koorimprovisatie ‘Circle Song’, waarbij liggende tonen in het koor werden doorbroken door muzikale kreetjes en solo improvisaties door de verschillende zangeressen. Hierna zong het koor ‘Blues In The Night’ (Harold Arlen) en adembenemend solostuk door de Duitse Jula Schmidt; ‘Why Try to Change Me Now’ (Coleman/McCarthy). Door het koor ‘Someone to Watch Over Me’ (George & Ira Gershwin) en ‘Twisted’ (Annie Ross/Wardell Gray), solo gezongen door Eva-Luna Kordas. ‘Fever’ door het hele koor en ‘You go to My Head’ (J.Coots) solo door Annija Krivjonoka. Het concert werd afgesloten met een vrolijke zang medley van de Manhattan Transfer door het gehele koor.
19 maart 2022 Royal Funk 2.0 Feestelijk optreden van Royal Funk 2.0 Koninklijk Conservatorium in Cultureel Centrum Voorschoten
Het concert opende meteen funky met Kazzaza, een compositie van Rolf Delfos, gevolgd door Corner Pocket (Joe Zawinul) met tekstloze zangthema gezongen door Sarah Raabe en Björg Blöndal. Alle stukken waren voorzien van individuele solo’s en blazerssectie thema’s. Hierna volgde Trust Me (Herbie Hancock) in een rustiger groove. Vervolgens Jasmin Song (Rolf Delfos) en als uitsmijter voor de pauze I Don’t Need No Doctor (Ray Charles). Na de pauze When You Hold Me, een soulfunk compositie van Braxton Cook, gevolgd door het bekende Get Your Feet Back On The Ground van Tower Of Power waar het publiek spontaan meeklapte, Harm On Rye (Delfos), soulklassieker Feel Like Making Love (Eugene McDaniels) en Just Around The Corner (H. Hancock).
Het publiek vroeg om een toegift en I Don’t Need No Doctor van voor de pauze werd herhaald maar ditmaal wel met extra solo’s van alle blazers afgewisseld op aangeven van Rolf en sloot hiermee dit concert feestelijk af!
Royal Funk 2.0 Zang: Björg Blöndal, Sarah Raabe Trompet: Reinis Ausmanis Saxofoon: Camilo Archain Saxofoon: Jaume Pineda Soler Saxofoon: José Catalá González Trombone: Gerard Piere Parreño Gitaar: Huub Oomens Bas: Thor Johansen Drums: Nikolas Tsangaris Keyboard: Fran Acamer Mateu
19 februari 2022 Marcello Saracino Quartet
Marcello Saracino Quartet
Marcello Saracino (drums) Thorkell Ragnar Gretarsson (gitaar) Thor Johansen (contrabas) ChakSeng Lam (saxofoon)
De grote zaal van het Cultureel Centrum vulde zich afgelopen zaterdagavond met rond de 90 muziekliefhebbers bij het concert van het internationale kwartet van Marcello Saracino (Italië) op drums met naast hem saxofonist Chakseng Lam (China) , gitarist Thorkell Grétarson (IJsland) en de bassist Thor Johansen (Denemarken).
Marcello stond garant voor eigentijdse jazzcomposities van zijn hand met invloeden uit de pop- en rockmuziek en jazz van de laatste 40 jaar. De eerste compositie ‘Departure’ was meteen een stuk met moderne en vrije jazzloopjes in de saxofoon en was geïnspireerd op zijn verhuizing van Italië naar Nederland. Hierna volgde ‘Tide’; die de titel eer aandeed door de golvende opbouw. Opvallend was de rol van gitarist Thorkell, die met vloeiende geluidsafwisselingen met behulp van wat effectpedalen speelde waarin hij smaakvol stukjes vulde met mooie ‘sounds’ en goed getimede loopjes. Hierna volgde een klassieker van Miles Davis getiteld ‘Nardis’. De 4e compositie was een rustige ‘Ballad to Judee’ en heeft Marcello opgedragen aan de te jong overleden singer/songwriter Judee Sil. Het slotstuk voor de pauze was ‘Orson Welles’ en had duidelijk invloeden uit de muziek van drummer Tony Williams. Na de pauze volgden de stukken ‘Shift’, ‘How long’ en ‘The Heron and the Stork’ en het in 6/8ste maat gespeelde ‘Prelude to a Shipwreck’.
Het publiek applaudisseerde regelmatig maar niet na elke solo omdat de overgangen vaak zo verstild en spannend waren. Het concert werd afgesloten met de compositie ‘Longing’. Het publiek ging tevreden huiswaarts.
20 november 2021 Katrīna Kabinecka en band Katrina Kabinecka en band
Aseo Friesacher, piano,
Snorri Skúlason, contrabas
Prentice Povey, drums
Paul Beskers, saxofoon
Verfrissend PJPJ jazzconcert Cultureel Centrum Voorschoten 20 november 2021 Op zaterdagavond 20 november presenteerde jong zangtalent Katrina Kabinecka (Letland) zich op het podium van PJPJ in het Cultureel Centrum met een internationale jazzformatie bestaande uit Aseo Friesacher (Oostenrijk) op piano, Paul Beskers (Duitsland) op saxofoon, Snorri Skúlason (Ijsland) op contrabas en George Povey (Engeland) op drums. Voor een goed gevulde zaal opent het kwintet met ‘Better Days’ van Carmen Lundy met modale invloeden. De heldere en zuivere stem van Katrina valt meteen op. Het tweede stuk ‘Sighs of Irresolution’ is van saxofonist Paul Beskers die er ook enthousiast in soleert. Als derde volgt het oude bekende ‘You go to my head’ (J. Fred Coots) maar speelt het kwintet het in een verfrissend eigentijdse funky uitvoering. Vervolgens volgt ‘Head over High Heels’ van zangeres Sinne Eeg uit 2017 in een 6/8 maat en eindigt de eerste set met ‘Naima’ van John Coltrane (tekst Jon Hendricks) en draagt Katrina dit op aan alle vrouwen in het publiek en in het algemeen! Na de pauze volgen ‘The dry cleaner from Des Moines’ (Charles Mingus), ook weer met een ‘rocky’ beat eronder en ‘Going away for the Weekend’ van drummer George Povey. Katrina geeft alle ruimte aan het kwartet om haar heen en dit zorgt voor een afwisseling met solo’s van Aseo, Paul, Snorri en George. ‘My favorite Things’ (Rogers/Hammerstein) wordt uitgevoerd in traditionele swing in ¾ maat. Het voorlaatste stuk ‘Walking barefoot’ is een compositie van Katrina Kabinecka zelf. De avond wordt afgesloten met het swingende ‘Filthy McNasty’ van Horace Silver.
30 oktober 2021 EigenGrau ft Hristo Goleminov, sax EigenGrau ft Hristo Goleminov, saxofoon
Thor Johansen, contrabas Nikolas Tsangaris, drums Hristo Goleminov, saxofoon
Mooi en origineel jazzconcert bij PJPJ afgelopen zaterdag 30 oktober 2021 Afgelopen zaterdag vond er een concert plaats in het Cultureel Centrum Voorschoten door jong jazztalent van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Rond de 80 personen vulden de grote zaal van het Cultureel Centrum. Pianist Simon Gelsdorf (Duitsland), bassist Thor Johansen (Denemarken) en drummer Nikolas Tsangaris (Cyprus) vormen sinds een jaar het trio ‘EigenGrau’. Zij werden voor de gelegenheid aangevuld met saxofonist Hristo Galeminov (Portugal), van het Conservatorium Amsterdam. Bandleider Simon Gelsdorf opende het concert met een piano intro. De compositie ‘Sommerpiger pa cykel’ (Chris Minh Doky) leek op het begin van een klassiek pianoconcert maar ontwikkelde zich naar een fusie van jazz en fusion met klassieke invloeden. Het publiek werd verrast door jazzmuziek die je niet meteen verwacht. De tweede compositie ‘Dawn’ was van Simon zelf en is geïnspireerd op harmonieën van de befaamde pianist Brad Mehldau. Hierna volgde compositie ‘Forspil’ (Thor Johansen). Compositie ‘Klutz’ (Simon Gelsdorf), wat eigenlijk ‘onhandig’ betekend en geïnspireerd door de Armeense pianist Tigran Hamasyan, was zeer spannend vanwege de maatsoort in 15/4 en de rock invloeden en drumsolo’s van Nikolas. De solo’s van de musici werden met warm applaus ontvangen. Hierna volgde ‘Nameless’ (Simon Gelsdorf) en is gebaseerd op Scandinavische jazz en Duitse klassieke muziek zonder ‘vaste’ beat. De compositie ‘Surprise’ was van bassist Thor Johansen. Na de pauze volgden de jazzstandard ‘My Ideal’ (Richard Whiting) met smaakvol saxofoonspel van Hristo, ‘Mystery and Illusions’ (Shai Maestro) en een fantastische afsluiting met de compositie ‘Pinzin Kinzin’ van Avishai Cohen in een gecompliceerde, onderverdeelde 4/4 maat. Kortom wereldjazz!
25 september 2021 Tengu Malina Bossa Nova Project Tengu Malina Bossa Nova Project
Martina Bergonzoni - zang
Niccolò Zanella - tenorsaxofoon
Mauro Cottone - contranbas
Ilia Rayskin - drums
Sfeervol jazzconcert bij PJPJ in het Cultureel Centrum 25 september 2021 Dankzij de nieuwe overheidsregels kon er weer een jazzconcert in het Cultureel Centrum plaatsvinden voor een grote groep jazzliefhebbers zoals vóór de Corona. Er verzamelden zich tegen de 100 personen in het Cultureel Centrum voor een volledig concert in twee delen met een pauze. De groep die optrad, het ‘Tengu Malina Bossa Nova Project’ bestaat uit 4 jonge musici; Martina Bergonzoni, zang en akoestisch gitaar, Niccolò Zallena op tenorsaxofoon, Mauro Cottone op contrabas en Ilja Raiskin op drums. De eerste set werd geopend door Niccolò, Mauro en Ilja en zij speelden in swing de jazzstandards ‘Out of Nowhere’, ‘But Not For Me’ en ‘Body and Soul’. Hierna voegde Martina zich bij het trio en speelden zij pure Bossa Nova (Braziliaanse) muziek van bekende Bossa Nova componisten zoals Bia Krieger, Joao Gilberto en Antonio Carlos Jobim en kwamen de volgende muziekstukken voorbij; Minha Andorinha, Eu Quero um Samba, Chega De Saudade, Regra Tres (Vinicius De Moraes) en Corcovado. Het publiek applaudisseerde spontaan na elke solo! Na de pauze speelde het trio eerst weer drie jazzstandards; ‘Sandu’, ‘Sonnymoon for Two’ en ‘Without a Song’ waarna Martina zich weer bij het trio voegde met gitaar en zang. Mooie uitvoeringen van de Bossa Nova’s Izaura, Danca De Solidao, Cantos Das Tres Racas (Clara Nunes), Trem Das Onze (Adoniran Barbosa) en een prachtige afsluiting met ‘O Pato’ van Joao Gilberto!
![]() MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOORAudio van Hooidonk, Leiden Frans Spendel Makelaardij Gemeente Voorschoten Grapefish Koninklijk Conservatorium ’s-Gravenhage J. van Vliet & Zn. Tweewielerspecialist Praktijk Frisolaan, manuele- en fysiotherapie René Zoetemelk, fotograaf en tekstschrijver Stichting Senioren Voorschoten Va Bene, Siciliaans specialiteiten restaurant Van Rooyen & De Goede VOF
Seizoen 2023-2024 >Seizoen 2022-2023 >Seizoen 2021-2022 >Seizoen 2020-2021 >Seizoen 2019-2020 >Seizoen 2018-2019 >Seizoen 2017-2018 >Seizoen 2016-2017 >Seizoen 2015-2016 >Seizoen 2014-2015 >Seizoen 2013-2014 >
|