SFEERIMPRESSIE Seizoen 2019-2020

 

Rob van Bavel, Cúnla Williams, Alessio Calore, Dimitris Koutantos
7 september 2019

Rob van Bavel (piano), Cúnla Williams (zang), Alessio Calore (contrabas) en Dimitris Koutantos (drums)

 

Prachtig openingsconcert nieuw jazzseizoen PJPJ Cultureel Centrum Voorschoten

Afgelopen zaterdagavond 7 september 2019 werd in het Cultureel Centrum het jazzseizoen 2019-2020 ingeluid met een prachtig jazzconcert bij Podium Jong Professionals Jazz Voorschoten! Alle tafels in de grote zaal bezet betekent een goede opkomst. Zangeres en jong talent Cúnla Williams stal meteen de show met haar mooie stem en leuke uitstraling. Ook de swingende begeleiding en pianosolo’s van toppianist en conservatoriumdocent en jazzprijzenwinnaar Rob van Bavel maakten indruk.  Fijne vertolkingen van het openingsstuk ‘Del Sasser’ in een arrangement van Sam Jones en ‘I Was Doing All Right’ van George Gershwin kwamen voorbij. Bij het 4e nummer schenen de spots op pianist Rob van Bavel, bassist Alessio Calore en drummer Dimitris Koutantos die spetterden met een instrumentale versie van ‘It Ain’t Necessarily So’ uit Porgy en Bess. De tweede set begon met een hoogtepunt van het optreden met de zeer fraai uitgevoerde ballad ‘The Peacocks’ van Jimmy Rowles in een duet van Cúnla en Rob. Hierna volgden standards als ‘Speak Low’, ‘Pennies From Heaven, ‘Never Will I Marry’ en uitsmijter ‘Love You Madly’ van Duke Ellington. Op verzoek van voorzitter Tjeerd Klapwijk en applaus uit de zaal volgde nog ‘But Not For Me’ als een swingende toegift aan het einde van een voortreffelijke jazzavond!

 

W1.DSC_0932.jpg W2.DSC_0958.jpg W3.DSC_0926.jpg W4.DSC_1017.jpg W5.DSC_1102.jpg W6.DSC_1126.jpg W7.DSC_1061.jpg W8.DSC_1101.jpg

W1.DSC_0932.jpg

W2.DSC_0958.jpg

W3.DSC_0926.jpg

W4.DSC_1017.jpg

W5.DSC_1102.jpg

W6.DSC_1126.jpg

W7.DSC_1061.jpg

W8.DSC_1101.jpg

 

Joris van Deventer, Simon Rigter, Herman Otten e.a.
12 oktober 2019

Joris van Deventer (drums), Simon Rigter (saxofoon), Herman Otten (zang), Ian Cleaver (trompet), Wouter van Deventer (gitaar) en Cas Jiskoot (contrabas)

Schitterend PJPJ jazzconcert afgelopen zaterdagavond 12 oktober in Cultureel Centrum

In de grote zaal van het Cultureel Centrum Voorschoten vond afgelopen zaterdagavond bij Podium Jong Professionals Jazz een schitterend jazzconcert plaats. Bijna honderd jazzliefhebbers vulden de zaal. Vanaf 20:00 uur speelde het kwintet van drummer en jong talent Joris van Deventer stukken van (musical-)componist en songwriter Cole Porter uit de eind jaren ‘40 en ’50. Joris werd bijgestaan door nieuwe generatie jazztalenten uit Amsterdam en Den Haag: zijn broer Wouter van Deventer op gitaar, trompettist Ian Cleaver (afgelopen zondag ook nog te bewonderen bij ‘Vrije geluiden’ op TV bij de VPRO in het ‘Mo van der Does Kwartet’) , Cas Jiskoot op contrabas, en als special guest Simon Rigter op tenorsaxofoon; oudgediende en docent aan Codarts Rotterdam en Conservatorium Amsterdam. Bekende stukken passeerden waaronder ‘Easy To Love’ en ‘Everytime We Say Goodbye’ (eerste hoogtepunt van de avond) met een met veel gevoel gespeelde melodie door Ian Cleaver op trompet en daarna prachtige solo’s van Ian en Simon. Ook het fijn ritmische gitaarspel van Wouter van Deventer viel op. De eerste set werd afgesloten met het in zes/achtste maat gespeelde ‘Night and Day’. In de tweede set betrad de Belgische zanger Herman Otten het podium. Herman heeft een opvallend warme stem. Hij zong bekende jazzstandards zoals ‘Skylark’ en ‘You Go to My Head’ en ook het in het Nederlands gezongen ‘Sammy’ van Ramses Shaffy waarbij het publiek spontaan mee begon te zingen. De avond eindigde met de toegift ‘Teaneck’ (Cannonball Adderly) op een tekst van Karrin Allyson. Al met al een succesvolle avond bij PJPJ.

 

W1.3002.jpg W2_2963.jpg W3._2922.jpg W4.2924.jpg W5..DSC_2980.jpg W6.2931.jpg W7.Cas_Jiskoot_624x.jpg W8.2995.jpg W9._2915.jpg

W1.3002.jpg

W2_2963.jpg

W3._2922.jpg

W4.2924.jpg

W5..DSC_2980.jpg

W6.2931.jpg

W7.Cas_Jiskoot_624x.jpg

W8.2995.jpg

W9._2915.jpg

 

Sitting Horns en Eef Albers
9 november 2019

Sitting Horns en Eef Albers, gitaar

 

PJPJ concert met Sitting Horns en Eef Albers groot succes

In een gevulde grote zaal van het Cultureel Centrum Voorschoten vond afgelopen zaterdagavond 9 november een onderhoudend en afwisselend concert plaats. ‘Sitting Horns’; een 5-koppige formatie van jong jazztalent presenteerde zich bij Podium Jong Professionals Jazz met simpele maar heldere blazersarrangementen.

 

De muziek voor de pauze werd gebracht met een dosis humor op theaterachtige wijze. Grappig waren heel lange rusten in thema’s, een eindeloos lang aangehouden trompettoon en droge aankondigingen door altsaxofonist en componist Kasper Moliin (Denemarken) die menige lach aan het publiek ontlokte en meteen een goede sfeer creëerde. Trompettist Magnuss Baugis (Letland) zong op verdienstelijke wijze de standard ‘Almost Like Being in Love’. Mooie solo’s door altsaxofonist Kasper, trompettist Magnuss en tenorsaxofonist Ukko Heinonen uit Finland wisselden elkaar af; begeleidt door drummer Kobe Gregoir (België) en bassist Simon Kalker (NL).

 

Na de pauze betrad special guest Eef Albers het podium en in het eerste nummer ‘Timecube’ (geschreven door Kasper Moliin) gaf de 69-jarige gitarist in zijn solo meteen zijn visitekaartje af! Het leek even of Jimi Hendrix en Eddie van Halen het podium hadden betreden. De melodie van het derde stuk ‘Can’t We Be Friends’ (bekend van Frank Sinatra) werd weer smaakvol gezongen door Magnuss Baugis. Het publiek luisterde aandachtig en beloonden de 6 musici met een daverend applaus na het slotnummer ‘No Matador’.

 

W1.DSC_1878.jpg W2.DSC_1853.jpg W3.DSC_1870.jpg W4.DSC_1899.jpg W5.170026449.GTkYqld5.DSC_3083.jpg W6.DSC_1859.jpg W7.DSC_1941.jpg W8.DSC_1960.jpg W9.DSC_1911.jpg W10.DSC_2053.jpg

W1.DSC_1878.jpg

W2.DSC_1853.jpg

W3.DSC_1870.jpg

W4.DSC_1899.jpg

W5.170026449.GTkYqld5.DSC_3083.jpg

W6.DSC_1859.jpg

W7.DSC_1941.jpg

W8.DSC_1960.jpg

W9.DSC_1911.jpg

W10.DSC_2053.jpg

 

Tamara Baas & band
14 december 2019

Tamara Baas & band

In de in kerstsferen verlichte grote zaal van het Cultureel Centrum Voorschoten vond afgelopen zaterdagavond 14 december 2019 bij Podium Jong Professionals Jazz een prachtig concert plaats. Ditmaal louter een presentatie van jonge jazzmusici, deels studerend en deels net afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium. Het jazz minnend publiek kon genieten van zangeres Tamara Baas en de Australische pianist Hue Blanes ondersteunt door saxofonist Jose Cervera Minguez uit Spanje, contrabassist Ignacio Santoro uit Argentinië en drummer Nitin Parree uit Den Haag.

 

Tamara had een uitgebalanceerd repertoire gekozen, met niet de meest bekende jazzstandards en het was spannend; ook omdat de interpretatie van de stukken niet doorsnee was. Het concert begon met een uitvoering van Blue in Green van Miles Davis. Tamara Baas en Hue Blanes zongen tweestemmig en dit voegde een origineel geluid toe aan het stuk. Nummers als Stolen Moments en East of The Sun passeerden de revue. De zangstem van Tamara is niet zwoel maar prettig scherp, zuiver gezongen en helder met hier en daar een muzikaal gilletje. Hoogtepunt van de eerste set was een prachtige versie van Close Your Eyes (Bernice Petkere 1933). Pianosolo’s van Hue Blanes werden door het publiek met applaus ontvangen. De tweede set bevatte Wildflower van Wayne Shorter en een instrumentale versie van The Peacocks met een sterke melodieuze saxsolo van Jose Cervera. Een in het Spaans gezongen Body and Soul (Cuerpo Y Alma) in 5-kwarts maat, in een uitvoering van Esperanza Spalding met subtiel drumspel van Nitin Parree en bassolo van Ignacio Santoro, was een hoogtepunt in de tweede set. Het concert eindigde met de uitsmijter I Mean You van Thelonious Monk. Het publiek ging tevreden naar huis. 

 

Tamara Baas - zang

Hue Blanes - piano

José Cervera Minguez - altsaxofoon

Ignacio Santoro - contrabas

Nitin Parree - drums

 

W1.DSC_2101.jpg W2.DSC_2119.jpg W3.DSC_2094.jpg W4.DSC_2175.jpg W5.DSC_2202.jpg W6.DSC_2189.jpg W7.DSC_2122.jpg W8.DSC_2258.jpg W9.DSC_2144.jpg W10.DSC_2295.jpg W11.DSC_2143.jpg

W1.DSC_2101.jpg

W2.DSC_2119.jpg

W3.DSC_2094.jpg

W4.DSC_2175.jpg

W5.DSC_2202.jpg

W6.DSC_2189.jpg

W7.DSC_2122.jpg

W8.DSC_2258.jpg

W9.DSC_2144.jpg

W10.DSC_2295.jpg

W11.DSC_2143.jpg

 

 

Big Band Koninklijk Conservatorium Den Haag
25 januari 2020

Big Band Koninklijk Conservatorium schittert in Cultureel Centrum!

Afgelopen zaterdagavond 25 januari vond een geweldig jazzconcert plaats in het Cultureel Centrum Voorschoten. De Big Band Koninklijk Conservatorium schitterde door kwaliteit, zuiverheid en performance. De grote zaal van het Cultureel Centrum werd compleet gevuld door publiek en jazzliefhebbers en doordat er meer dan 130 bezoekers waren gingen ook de schuifdeuren van de filmtheaterzaal open om er genoeg zitplaatsen bij te trekken.

 

De heel getalenteerde jazzmuziekstudenten van over heel Europa waaronder België, Letland, Spanje en Nederland maar ook de Verenigde Staten en Zuid-Korea traden op onder de inspirerende leiding van dirigent John Ruocco. Sterk gekozen arrangementen van beroemde big bands zoals die van Count Basie, Stan Kenton, Mel Lewis en Thad Jones bepaalden de toon. De opening ‘Little Pixie II’ van Thad Jones was meteen een prachtige binnenkomer die gevolgd werd door een fantastische uitvoering van ‘The Kid From The Red Bank’ van Count Basie met een mooie tenorsax solo van de Spaanse Alba Gil Aceytuno. De eerste set werd afgesloten met ‘Raincheck’ van Billy Strayhorn. In de tweede set na de pauze volgden ‘Ding Dong Ding’ van de Mel Lewis Jazz Orchestra en arrangementen van Jim McNeely en Jimmy van Heusen. Een hoogtepunt was de uitvoering van ‘Ana Maria’ van Wayne Shorter met een prachtige tenorsaxsolo van de Spanjaard Jaume Pineda Soler. Het concert werd afgesloten met de uitsmijter ‘The Magic Flea’ van Count Basie in een arrangement van Sam Nestico. Het publiek ging zeer tevreden naar huis.

 

Sfeer video opname door Peter Aerts van het concert: https://bit.ly/2HeE9Rs en https://bit.ly/34qJXSV

 

W1_DSC_2332.jpg W2_DSC_2358.jpg W3_DSC_2372.jpg W4_DSC_2392.jpg W5DSC_2402.jpg W6_DSC_2419.jpg W7_DSC_2426.jpg W8_DSC_2436.jpg W9_DSC_2449.jpg W10_DSC_2467.jpg W11_DSC_2473.jpg W12_DSC_2487.jpg

W1_DSC_2332.jpg

W2_DSC_2358.jpg

W3_DSC_2372.jpg

W4_DSC_2392.jpg

W5DSC_2402.jpg

W6_DSC_2419.jpg

W7_DSC_2426.jpg

W8_DSC_2436.jpg

W9_DSC_2449.jpg

W10_DSC_2467.jpg

W11_DSC_2473.jpg

W12_DSC_2487.jpg

 

Dirigent: John Ruocco

 

Trompet:

Dylan Morais

Kristians Kalva

Reinis Ausmanis

Niccolo Angioni

 

Trombone:

Yiannis Marinos

Gerard Piera Pareno

Huub de Jong

Pawin Pungbua

 

Saxofoon:

Chakseng Lam, altsaxofoon

Alba Gil Aceytuno, alt saxofoon

Jaume Pineda Soler, tenorsaxofoon

Antonio Jara de Cavalho, tenorsaxofoon

Dong-Gi Kim, baritonsaxofoon

 

Piano: Jonas Paenen

Contrabas: Kyriacos Kesta

Drums: Joris van Deventer

Gitaar: Youngchan Na

 

 

ChakSeng Lam, Milda Mačiulaitytė, Trio Mormandi
15 februari 2020

ChakSeng Lam, Milda Mačiulaitytė, Trio Mormandi

 

 

Volle zaal muziekliefhebbers bij PJPJ jazzconcert in Cultureel Centrum!

Zaterdagavond 15 februari 2020 trad er een 5-koppige jazzformatie op bij Podium Jong Professionals Jazz; jong internationaal talent, studerend aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Het kwintet opende met het prachtige “Tell Me A Bedtime Story” (1969) van Herbie Hancock waarin saxofonist Chakseng Lam (China) opende op dwarsfluit en hij creëerde hierdoor meteen een muzikale sfeer. Zangeres Milda Mačiulaitytė (Litouwen) hielp een handje met haar mooie stem. Meteen gevolgd door de jazzballad ‘Spring Is Here’ van musicalcomponisten Rodgers en Hart uit de jaren ’20 van de vorige eeuw. Begeleiding was in handen van het trio van gitarist Danilo Mormandi (Italië) met Jackson SangGeun Lee (Zuid-Korea) op contrabas en drummer Marco Luparia (Italië) die in het midden van de eerste set ook een triostuk in driekwartsmaat van Danilo uitvoerden met iets modernere jazz en improvisatie. De eerste afwisselende set werd afgesloten met ‘Black Narcissus’ van saxofonist Joe Henderson. Na de pauze speelde het kwintet ‘The Peacocks’ uit 1975 van pianist Jimmy Rowles en volgden ‘Serenity’ van Joe Henderson, ‘Chelsea Bridge’ van Billy Strayhorn , en in kwartet volgde het prachtige ’Beatrice’ van Sam Rivers. Deze tweede set mistte een beetje vaart omdat de tempi van de stukken niet ver uit elkaar lagen. De tomeloze inzet van de nog onervaren jonge musici en de prima presentatie van zangeres Milda maakten veel goed en het aanwezige publiek genoot zichtbaar. Afsluiter was ‘You Go To My Head’, een bekende song van J. Fred Coots uit 1938.

Geen concerten maart, april en mei 2020 door coronamaatregelen
Trio Agerbeek, Albjerg, Klapwijk met Luca Warmer
25 juli 2020

Trio Agerbeek, Albjerg en Klapwijk met special guest Luca Warmer

 

Zaterdagavond 25 juli 2020 trad op een speciaal en besloten concert voor vrienden, donateurs en sponsors van PJPJ (Podium Jong Professionals Jazz), waaronder ook jazzvips uit Leiden en wethouder cultuur en locoburgemeester Paul de Bruijn, een topformatie op! PJPJ wilde een inhaalconcert organiseren i.v.m. het gemis van de PJPJ concerten dit voorjaar door corona! Jazzicoon Rob Agerbeek (piano) was bereid om te komen spelen met zijn trio met bassist Erik Albjerg en drummer Tjeerd Klapwijk en voor de gelegenheid werd het trio aangevuld met de zeer getalenteerde jonge zangeres Luca Warmer. Het concert werd geopend door het trio met het stuk ‘Out of this World’ van componist Harold Arlen, gevolgd door ‘Things ain’t what they used to be’ van Duke Ellington en het nummer ‘Cubano Chant’ van Ray Bryant met een spannende drumsolo van Tjeerd Klapwijk. Rob Agerbeek (inmiddels al 83 jaar) speelt nog steeds als een jonge meester!

 

Zangeres Luca Warmer kwam op en zong het nummer ‘I only had eyes for you’ van Billy Holiday uit 1952. Hierna was de spanning echt gebroken want de chemie tussen Luca en het trio zorgde voor een geweldige swing en het publiek voelde de “vibe”! De eerste set werd afgesloten met de door Luca prachtig gezongen ballad ‘Body and Soul’ met een mooie contrabassolo van Erik Albjerg en ‘Nice work if you can get it’ van George and Ira Gershwin uit 1937. De tweede set begon met 4 instrumentale stukken; swing, ballad, latin-jazz en boogie-woogie van het Rob Agerbeek Trio en vervolgens nog 6 bekende stukken waaronder ‘Yardbirdsuite’ van Charlie Parker en ‘No more Blues’ uit 1957 van de Braziliaanse zangeres Elizeta Cordoso.. swingende samba. Het concert werd afgesloten met de uitsmijter ‘Sunny Side of the Street’ van Louis Armstrong. Een heerlijk concert door een professioneel jazzkwartet.

 

W1.9A5A7262.jpg W2.9A5A7326.jpg W3.9A5A7249.jpg W4.9A5A7262.jpg W5.9A5A7362.jpg W6.9A5A7282.jpg W7.9A5A7248.jpg W8.9A5A7366.jpg W9.A5A7257.jpg

W1.9A5A7262.jpg

W2.9A5A7326.jpg

W3.9A5A7249.jpg

W4.9A5A7262.jpg

W5.9A5A7362.jpg

W6.9A5A7282.jpg

W7.9A5A7248.jpg

W8.9A5A7366.jpg

W9.A5A7257.jpg

 

 

 

 

 

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR

Audio van Hooidonk, Leiden

Frans Spendel Makelaardij

Gemeente Voorschoten

Grapefish

Koninklijk Conservatorium ’s-Gravenhage

J. van Vliet & Zn. Tweewielerspecialist

Praktijk Frisolaan, manuele- en fysiotherapie

René Zoetemelk, fotograaf en tekstschrijver

Stichting Senioren Voorschoten

Va Bene, Siciliaans specialiteiten restaurant

Van Rooyen & De Goede VOF