Caro Trio is een akoestisch Zuid-Amerikaans jazz trio, opgericht in 2021 in Den Haag. Het is ontstaan vanuit het idee om Latijns-Amerikaanse ritmes en klanken te vermengen met de jazztaal door middel van improvisatie, frasering en muzikale expressie. Het trio bestaat uit Carolina Peña – zang (Ecuador) en de jazzgitaristen Emiliano Roca (Italië) en Imanol Emede (Argentinië).
Interview met Carolina Peña
1. Wat voor soort band is Caro Trio?
Ik definieer “Caro Trio” als een Zuid-Amerikaans jazztrio. We herinterpreteren traditionele Zuid-Amerikaanse genres en ritmes door middel van jazz, waarbij we improvisatie, frasering en muzikale expressie gebruiken om een warm muzikaal geluid te creëren. Ik zou graag een nieuw geluid willen creëren binnen het Zuid-Amerikaanse/Latijnse jazzgenre.
2. Wie zijn de bandleden en wat spelen ze?
Emiliano Roca (Italië) en Imanol Emede (Argentinië) spelen allebei klassieke gitaar voor dit trio, met jazzgitaar als hun belangrijkste invloed. De keuze voor klassieke gitaar is ter ere van het erfgoed van mijn stad, dat geworteld is in het klassieke trioformaat. Als je naar Quito (Ecuador) vliegt, vind je overal trio-ensembles zoals wij. Het brengt een heel speciaal geluid naar voren dat me heel dierbaar is en me na aan het hart ligt.
3. Hoe heb je de bandleden ontmoet?
We hebben elkaar ontmoet in 2021 in het Koninklijk Conservatorium. Aanvankelijk speelden we alleen jazz, en voor de zomer van 2022 nam ik het initiatief om als trio Latijns-Amerikaanse deuntjes te spelen. Ik richtte het ensemble op met de bedoeling om traditionele Ecuadoriaanse muziek te delen met het Europese publiek, aangevuld met de traditionele Italiaanse en Argentijnse klassieke en jazzgitaarachtergronden van mijn bandleden. Sindsdien hebben we muziek geproduceerd, gearrangeerd en gecomponeerd die zowel modern aanvoelt als geworteld in de traditie. Ons repertoire omvat ritmes zoals Ecuadoriaanse pasillos, Venezolaanse walsen, Andes San Juanito, Braziliaanse Choro en Bolero.
4. Waarom de naam Caro Trio?
Mijn naam is Carolina, maar mijn hele leven is mijn bijnaam “Caro”. Mijn familie, vrienden en vooral iedereen die me ontmoet, noemt me “Caro”, en ik hou van deze naam.
‘Caro Trio’ begon als een WhatsApp-groepsnaam, maar het bleef hangen. En het was logisch. Bovendien betekent “Caro” in het Italiaans ‘beste’. Daarom heeft het een dubbele betekenis, afhankelijk van het perspectief dat je het leest. Het is mijn naam, maar het is ook een heel ‘Beste’ Trio. 🙂 (in de betekenis van dierbare/lieve trio)
5. Hoe houd je contact met het publiek tijdens het concert?
Ik vind het erg leuk om contact te maken met het publiek tijdens optredens. Omdat mijn repertoire voornamelijk in het Spaans wordt gezongen, neem ik vaak even de tijd om de betekenis van elk nummer uit te leggen voordat ik ga spelen. Dit helpt het publiek om zich te verdiepen in de boodschap en de tekst te begrijpen. Als klein ensemble hebben onze concerten een heel intieme sfeer, waardoor ik nog makkelijker kan communiceren en een betekenisvolle connectie kan creëren met luisteraars.
6. Hoe ben je in aanraking gekomen met jazzmuziek?
Dat is een lang verhaal! Ik wist pas wat “jazz” was toen ik 19 was. Toen ik opgroeide, hield ik van de jazzmuziek in Disneyfilms, vooral die van Princess en Pixar. Ik luisterde steeds weer naar die nummers en was ook altijd verbaasd over het geluid van bigbands. Maar ik realiseerde me niet dat ik juist van jazz hield. In Ecuador hebben we zo’n rijke verscheidenheid aan muziek dat jazz geen deel uitmaakte van mijn dagelijkse leven of mijn vroege muziekopleiding.
Toen ik muziek ging studeren aan een universiteit in Ecuador, veranderde alles. Ik had het geluk dat ik geweldige leraren had die me kennis lieten maken met jazz. Het begon allemaal met Count Basie en daarna was er geen weg meer terug. Ik sloot me een jaar lang twee keer per week aan bij de bigband van de school als piano-bladomslaander en die repetities bleken de beste jazzlessen die ik me had kunnen voorstellen. Ik denk dat je alles over jazz kunt vinden in een bigbandrepetitie.
Vanaf dat moment wist ik dat ik van jazz mijn carrière wilde maken. Ik kan eerlijk zeggen dat jazz mijn leven op de best mogelijke manier heeft veranderd.
7. Hoe heb je ervoor gekozen om aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag te studeren?
Ik wist dat ik traditionele jazz wilde studeren en het Koninklijk Conservatorium van Den Haag had een sterke reputatie vanwege de nadruk op traditie in jazzonderwijs. Ik had zelfs gehoord dat het de “Traditionele Jazzschool uit Nederland” is, wat me nog meer aantrok in het programma.
Toen ik me aanmeldde, voelde ik me gewaardeerd en gesteund door de snelle en doordachte reactie van de school. Ik vond het ook fijn dat het conservatorium niet al te groot is, wat een persoonlijkere sfeer creëert. Het is makkelijker om sterkere banden op te bouwen met muzikanten en vrienden, en om te profiteren van kleinere, meer gerichte lessen.
Ook was de voormalige afdelingshoofd, Susanne Abbuehl, een inspirerende leider die zoveel kansen en groei bracht naar het jazzprogramma. Ik voel me bevoorrecht dat ik de impact van haar werk heb mogen ervaren tijdens mijn tijd hier.
Als ik terugkijk, ben ik ongelooflijk blij met mijn beslissing om aan het Koninklijk Conservatorium te studeren.
8. Wie inspireert je?
Ik heb veel inspiraties, en ik heb het gevoel dat ze elke keer veranderen. In jazz word ik vooral geïnspireerd door Billie Holiday, Bud Powell, Ella Fitzgerald, Lucy Yeghiazaryan, Gerry Mulligan, Carmen McRae, Jon Hendricks, Thelonious Monk, John Coltrane en de lijst gaat maar door.
Als Spaanse zangeres word ik ook geïnspireerd door artiesten als Silvia Perez Cruz, Margarita Laso, Trio Los Panchos, Julio Jaramillo, Djavan, Pedro Martins, Joao Gilberto, Antonio Carlos Jobim, …
Een van mijn belangrijkste inspiratiebronnen is ook de literatuurauteur Julio Cortázar.
9. Wat zijn je toekomstplannen?
Dit jaar breng ik mijn debuutalbum uit met mijn trio. Ik ben momenteel bezig met het organiseren van alles wat met een albumdebuut te maken heeft, met hoge verwachtingen voor veel concerten in 2025. Ik kijk er vooral naar uit om op te treden bij PJPJ, omdat het officieel het eerste concert in onze albumtourneeserie zal zijn!
10. Hoe past dit concert in je studie aan het Koninklijk Conservatorium?
Het is een belangrijk concert, vooral omdat het mijn laatste jaar aan het Koninklijk Conservatorium markeert. Dit optreden weerspiegelt mijn jaren van muzikale studie aan de school en voelt in veel opzichten als het hoogtepunt van zo’n belangrijk hoofdstuk in mijn leven. Het sluit ook direct aan bij mijn erfgoed, waardoor ik er trots op ben dat ik een muzikale identiteit heb gevonden die ik mijn hele carrière met me mee zal dragen. Ik ben enorm dankbaar dat ik zo’n ongelooflijke gemeenschap van muzikanten en mensen heb gevonden en dat ik de beste muzikale opleiding van mijn leven heb gekregen. Ik voel me elke dag dankbaar.


